Pastor Torp talte på Predikantkonferansen i februar om bibelsyn, og advarte mot et samarbeid med MF (foto: k-s.no)
I en alvorlig artikkel som i forrige uke sto på trykk i både Korsets Seier, Magazinet, Norge Idag, Dagen og Vårt Land, advarer pastor Jan-Aage Torp mot Pinsebevegelsens planlagte samarbeid med det liberal-lutherske Menighetsfakultetet.
At utdanning av vordende pinsepredikanter skal skje i samarbeid med Menighetsfakultet, er alvorlig for vår bevegelse. Vi trenger en skikkelig teologisk utdanning, fremfor alt for å kunne reise oss opp imot bibelkritikken i vår tid. Da er ikke MF den riktige institusjon å samarbeide med. Et fakultet som har en ledende professor som benekter at Jesus gikk på vannet, har allerede diskvalifisert seg fra et samarbeid med en bevegelse som er født i troskap mot Bibelen og dens mirakeldimensjon
Siden jeg i februar kom med mine første innspill omkring det samarbeid som er innledet mellom Filadelfia Oslo (på vegne av pinsebevegelsen) og Menighetsfakultetet om utdanning av vordende pinsepredikanter, har det mest interessante vært fraværet av debatt.
Det mest alvorlige med samarbeidet er signaleffekten det gir overfor unge pinsevenner. Ofrer vi våre ungdommer på utdanningens alter? Det er på våre egne barn vi først vil merke virkningen av liberalteologien.
Dette er ikke bare et samarbeid om akkreditering, men et samarbeid om teologiens innhold. Om "pentekostal teologi". For det meste vil undervisningen bli gitt av pinsevenner. Ja vel. Men er dette pinsevenner som reiser seg opp imot bibelkritikken? Jeg hadde håpet at disse bibellærere var de første til å fortelle hvor MF er på vei, men så langt er jeg skuffet.
Men, sier noen, de bibelkritiske professorene ved MF skal ikke undervise våre predikanter. Da er mitt svar at disse professorene vil ha veilederfunksjoner overfor bibellærerne ved vår predikantutdanning. En professortittel gir stor makt og anseelse som mang en ung student har falt for.
At pinsepredikanter ikke gjennomskuer det som skjer, forteller at vi har behov for en sterk utdanning innen teologiens disipliner. Men med bibeltroskap som grunn!
Jeg merker meg også at ledere innen bevegelsen forholder seg nærmest nøytrale til debatten....
Vi burde ha kunnet regne med at pinsevenner som enten studerer, eller har studert, ved MF, er de første til å reise advarende pekefingre imot utglidningen ved MF. Men fra pinsevenner ved MF har det ikke kommet advarsler.
Er det mulig at de ikke kjenner til følgende fakta:
1) Professor Hans Kvalbein, som regnes som en av de mest bibeltro ved MF, skrev i en bibelkommentar for noen år siden at det er grunn til å stille spørsmålstegn ved om Jesus virkelig gikk på vannet.
For enhver pinsevenn er dette en hårreisende kritikk av Bibelen og dens Herre, Jesus Kristus. Skal det være godtatt at bibellærerne betviler Bibelens mirakelberetninger?
2) Da professor Bernt Oftestad ved MF konverterte til Den katolske kirke, ble han fratatt sitt embede. I 2000 vedtok lærerrådet å få utredet spørsmålet om hva det skal forstås med at ”fakultetet baserer sin virksomhet på Den Hellige Skrift og Den norske kirkes evangelisk-lutherske bekjennelse”. Resultatet av utredningen ble at det ble åpnet for at lærere med en annen konfesjonell bakgrunn kunne ha undervisningsstillinger. Oftestad har nylig fått professorstilling på nytt. Det er altså ingen sperringer mot at katolikker kan være ansatt og undervise ved MF. For pinsevenner er det vel utenkelig at en katolikk skal være øverst ansvarlig som rådgiver for vår utdanning i kirkehistorie?
3) MF arrangerte i år 2000 et kurs om dåpsopplæring der Gunnar Stålsett og Trond Bakkevig var med blant foredragsholderne. Dette er uttrykk for et frivillig samarbeide med vranglærere som ville vært utenkelig i Hallesbys tid.
4) Homofilisaken er blitt symbolet på bibeltroskap i vår tid. Her foregår en kamp ved MF. Noen professorer kjemper for Bibelens klare budskap. Men side om side med dem har man professor Jan-Olav Henriksen, som fortsetter som professor ved MF til tross for sin avvikende undervisning. Det er også interessant at biskop Per Oskar Kjølaas, som er kjent for sitt liberale syn i homofilisaken, sitter i MFs forstanderskap. Innen MF har dette ikke møtt noen hørbare protester. I 1920 ble biskop Jens Tandberg satt til side i forstanderskapet fordi han var åpen for samarbeid med de liberale. Nå er det toleransen som gjelder.
Jeg vil anmode arbeidsgruppen som har innledet sitt samarbeid med MF på vegne av pinsebevegelsen om å endre sitt standpunkt.