Nytt/Historisk/Emanuel Minos har fått hjemlov!

Emanuel Minos har fått hjemlov!

19. November 2014
Emanuel Minos har fått hjemlov!

Emanuel Minos (1925-2014): En nådens mann har fått hjemlov! Bisettelsen finner sted i Filadelfiakirken Oslo fredag 28. november klokken 10.30.

Natt til lørdag 15.november sovnet Emanuel Minos inn etter noen dagers kamp med lungebetennelse. Han ringte meg på torsdag 6.november, og vi hadde en times-lang samtale. Han viste sin varme omsorg, og han ba Oslokirken om å be for hans helse, Han var så glad for å høre gode rapporter fra vårt liv og tjeneste.

Lørdag morgen 8.november ringte Åse Minos og fortalte alvorlig at Emanuel plutselig var lagt inn på sykehus. Dagen etter fløy Aina & jeg til USA for en ukes konferanse. På flyplassen i Newark fikk vi en uke etterpå den ufattelige meldingen om at Emanuel var forfremmet til herligheten.

Emanuel Minos ble født i belgisk Kongo av en gresk far og kongolesisk mor, men ble som 4-åring adoptert av de norske pionermisjonærene Gunnerius & Oddbjørg Tollefsen. Emanuel ble kjent allerede som 5-åring som predikant, og dette preget resten av hans liv. Han sto nær pinsehøvdingene T.B. Barratt, Lewi Pethrus og Smith Wigglesworth. Han hadde et mangeårige studieopphold ved Oxford University og utmerket seg med sin store intellektuelle kapasitet. Han flkk også en teologisk doktorgrad.

Jeg kjente Emanuel Minos gjennom 40 år, ikke minst gjennom min kjære pappa & mamma, men de siste 20 årene fikk jeg personlig gang på gang oppleve kraften i hans store hjertelag og vilje til å gjenopprette relasjoner og mennesker som hadde falt langs veien. Jeg var en av dem!

Bildet er fra vårt bryllup den 18.desember 2010 der Emanuel talte varmt for Aina & meg, og sammen med sin Åse gledet de oss som våre gjester under middagen.

Fred være med Emanuel Minos´ vakre minne! Vi ber for hans skjønne hustru Åse og barna i denne tid av sorg og savn.