Seierskirkens syn på ekteskap, skilsmisse og gjengifte er basert på Bibelen.
Vi støtter oss til T.B. Barratt, grunnlegger av den norske pinsebevegelse, som skrev boken «Ekteskap, skilsmisse og gjengifte» (forfattet 1938, publisert på Pinsebevegelsens eget Rex Forlag 1991).
Vårt syn er som følger:
1) Ekteskapet er innstiftet av Gud og er mellom én mann og én kvinne (1Mos 2:18-25. Markus 10:7-9). Det er en livslang pakt innfor Gud (Malaki 2:14). Ekteskapet avsluttes når den ene part dør.
2) Gud hater skilsmisse (Malaki 2:16). Men Gud tillater skilsmisse pga menneskers harde hjerter (Markus 10:4-6).
Når skilsmisse finner sted pga hor/utroskap (Matteus 19:9) eller påtvunget skilsmisse (1Kor 7:15), da er det tidligere ekteskapet å anse som opphørt, som ved død, selv om den skilte har fortsatt ansvar for barn og verdier knyttet til tidligere ekteskap.
3) Guds ord gir rett til å skille seg, men ingen automatisk rett til gjengifte (Matteus 5:32. 1Kor 7:12-16).
Det er ikke synd å gifte seg igjen. Ekteskapet avsluttes når den ene part dør. Da er den gjenlevende fri til gjengifte (Rom 7:3). Skriften oppmuntrer til gjengifte (1Tim 5:14, 1Kor 7:8-9, 1Kor 7:39 og Ruts bok).
Også når hor/utroskap eller påtvunget skilsmisse finner sted, da er «den uskyldige part» (jfr Barratt) fri til gjengifte. «I slike tilfeller er ikke en kristen bror eller søster bundet» (1Kor 7:15), dvs er løst fra ekteskapsløftet. Med «den uskyldige part» mener vi ikke at den ene part er uten ansvar, men denne part har ikke selv tatt aktive skritt for å bryte ekteskapet eller begå hor/utroskap.
4) Kan en gjengiftet person ha tilsynsembede i menigheten? Svaret er ja, men de samme strenge kriterier gjelder her som for alle andre som kvalifiserer til tilsynsembede. 1Tim 3:2 sier at tilsynsmannen må være «én kvinnes mann», noe som er en avgrensning i forhold til polygami som var utbredt på nytestamentlig tid. I NT ble en nyomvendt polygamist tillatt å komme inn i menigheten uten å skille seg fra sine hustruer (1Kor 7:17-24). Men han kunne ikke bli en tilsynsmann eller diakon.
5) Seierskirken utfører vielse mellom én mann og én kvinne, men alltid etter personlig veiledning og samtale, enten vielsen gjelder førstegangs-vielse, eller gjengifte.