Nådens tulipan

I årene mellom 2001 og 2009 gikk jeg gjennom tragedier og smerte. Så i september 2009 tok vi en beslutning om å stanse tjenesten i Oslo sentrum som vi forsøkte å utvikle til en menighet. Den 5.november 2009, da alt virket uten fremtid og håp, talte Gud til meg gjennom en tulipan. Det var et budskap om Hans NÅDE!

Nådens tulipanJan-Aage holder den hvite tulipanen sammen med Roger Larsson rett etter møtet..

Selv om vi hadde avviklet tjenesten, bar jeg fremdeles på et kall i mitt hjerte til å etablere et apostolisk senter i Oslo sentrum som ville betjene 100 nasjonaliteter. Så jeg jobbet med en utmerket karismatisk-evangelikal webutvikler i Norge med å utvikle en fremtidig webside.

Første punkt på dagsorden var å lage en logo. Webutvikleren var Anders Torvill Bjorvand, som presenterte for meg et logo-forslag med et kors og en tulipan med syv blomsterblader.

Først likte jeg det ikke.

Men jeg bestemte meg for å legge det til side, og den kvelden dro jeg til Frelsesarmeens korps på Sandvika utenfor Oslo der Frelsesarme-profeten Roger Larsson skulle tale.

I dette møtet tok profeten en tulipan fra vasen på talerstolen, og kom gående ned i retning av hvor jeg satt på tredje rad. Jeg skjønte at han kanskje kom til å profetere, så jeg skrudde raskt på min mobiltelefon-opptager. Sant nok, han gikk rett til meg, og overrakte den vakre tulipanen, og erklærte høyt til meg foran forsamlingen:

«Du har funnit nåd och förlåtelse. Din röst kommer inte att vara tyst i denna nation, men du ska fortsätta att vara en profetröst. Fortsätt att vara lydhör. Fortsätt att vara trogen.»

Etter møtet samtalte jeg med Roger Larsson, og så kjørte jeg hjem, og jeg begyne å lese om betydnngen av tulipaner. Til min forbauselse oppdaget jeg at en av de mange symbolske betydninger av tulipanen er «NÅDE».

De profetiske kjennetegn ved Roger Larssons ord og tulipan-gaven, samt den logoen som jeg ikke likte, gikk plutselig opp for meg. Gud talte til meg på forskjellige måter: Menigheten som jeg var kalt til å grunnlegge skulle være basert på Hans NÅDE! For å nå frem til meg med det budskapet brukte Gud Frelsesarme-profeten og den evangelikale webutvikleren!

Så derfor har Oslokirken en logo som består av Korset og tulipanen med syv blomsterblader: Betydningen av Korset synes å være åpenbar. Men nå kunne jeg tilogmed verdsette tulipanen.

Og hvorfor de syv blomsterbladene på tulipanen? Fordi dette apostoliske senteret er kalt til å tjenestegjøre innen samfunnets syv sfærer.

Slik ble logoen en profeti!