Nytt/Historisk/Norge Idag: Utfordrer mektige medier

Norge Idag
04. November 2011
Norge Idag: Utfordrer mektige medier

De store oppslagene i riksmediene i april der Anders Torp (23) angrep sin fars karismatiske tro og praksis, har fått et etterspill. Oslokirkens pastor Jan-Aage Torp har like godt innklaget Aftenposten, NRK og Vårt Land inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU)

Pastor Torp skrev på sin blogg, «Jan-Aage Torp i kryssilden», 15.april etter at Aftenposten samme dag i sin hovedavis og i A-Magasinet hadde formidlet den ensidige kritikken over 11 sider: Aftenposten har skrevet uten å sjekke sine kilder. Dessverre er det mye fri diktning som bør etterprøves. Pressens Faglige Utvalg (PFU) får her en viktig oppgave!

15.april fulgte NRK opp på TV og radio med debattprogrammet «Dagsnytt Atten». Her var formidlingen like ensidig og partisk som i Aftenposten.

Deretter lot Vårt Land på nett og i nettforumet Verdidebatt i 10 dager en rekke debatter rase, anført av Levi Fragell og Espen Ottosen, fyret opp av ensidige og kritiske oppslag mot Pastor Torp.

31.mai skrev Espen Ottosen hånende på Twitter: «Over seks uker har gått siden Jan-Aage Torp varslet at han ville anklage #afp (eller a-magasinet) til PFU. Tomme ord?»

Men da klagefristen gikk ut 15.oktober, hadde Oslokirkens pastor levert sine klager.

- Jeg ventet lengst mulig fordi jeg ville redusere faren for misforståelser. Ikke ett øyeblikk har jeg villet kneble Anders´rett til å si sin mening. Jeg syns at mye av det han tok opp var betimelig. Jeg er enig på viktige punkter, mens på andre punkter er jeg uenig. Men uenighet kan far og sønn leve med, selv om det beste er å diskutere problemene seg imellom.

- Aftenposten, NRK og Vårt Land har så langt ikke vist reell vilje til selvkritikk, derfor har jeg innklaget dem til PFU. Ingen av dem har overholdt tilsvarsfristen på en uke, noe som kan indikere at dette er vanskelige saker for dem, mener Jan-Aage Torp.

Saksbehandler Kjell Nyhuus ved PFUs sekretariat sier til Norge Idag at PFU trolig vil behandle Torps klager samlet 15.desember eller midten av januar.

Tekst: Finn Jarle Sæle