Nytt/Historisk/Gjenkoblet med Pappa Nirut

Gjenkoblet med Pappa Nirut

Thailand-Norge
20. Juli 2014
Gjenkoblet med Pappa NirutDe har det gøy!

Da Jan-Aage var misjonær-guttunge og løp rundt i Bangkok, Thailand var hans favoritt predikant Nirut Chandkorn. Denne uken er Jan-Aage og hans Thai "pappa" blitt gjenkoblet - i Norge!

Gjenkoblet med Pappa NirutNirut Chandkorn

I 1971 forlot misjonærene Aage & Anne Torp Thailand etter nesten 10 år som misjonærer, for å vende tilbake til deres norske hjemland. De tjenestene som de hadde utviklet i Thailand ble overlatt til unge Thai-ledere.

I det prestisjetunge shopping-anlegget Siam Square hadde de et forlag og et senter for sjøfolk, Og de begynte endog en ny menighet som samlet rundt 25 personer hver uke.

Aage Torp søkte etter den beste mannen i Thailand som kunne ta over oppdraget med å bygge opp en sterk menighet fra dette stedet, og han kunne ikke tenke seg noen bedre enn den unge Thai-predikanten Nirut Chandkorn som den gangen var 31. Nirut ble gitt stedet, samt Aage Torps personlige bil, en Ford Cortina, og familien Torp satte seil for Norge.

-Jeg minnes dette levende, sier Jan-Aage Torp nå. -Jeg var så begeistret over at min favoritt Thai-predikant skulle ta over kirkelokaletI Nirut var alltid så god mot meg. Tilogmed da jeg var 5-6 år gammel lekte han med meg og drev "skygge Thai-boksing" med meg! Han elsket oss barna! Og når han prekte, kunne tilogmed jeg som barn skjønne budskapet. Han var radikal, dyp, men likevel så enkel! minnes Jan-Aage som med hengivenhet kaller Nirut "Pappa".

Vekst

Gjenkoblet med Pappa NirutVeksten i Thailand fortsetter: Generalene Pranee & Sermsukdi og Niruts barnebarn Veratchaya (21) har ledsaget Pappa Nirut til Norge denne gangen

Lite ante Aage & Anne Torp at menigheten på Siam Square, under Nirut Chandkorns apostoliske lederskap, ville vokse til 300 på under ett år, og vokse fullstendig ut av eiendommen. Da Jan-Aage, som 21-årig journalist i Oslo i 1979, var på et journalistisk oppdrag i Thailand, besøkte han Pappa Nirut i Bangkok. Nå hadde menigheten bygd Thailands største kirkelokaliteter og samlet 1200 mennesker hver søndag, noe sm gjorde den til Thailands største menighet, under navnet "Jaisamarn" på Soi 6 Sukhumvit Road i Bangkok.

-Stedet sydet av liv, glede og vitalitet, minnes Jan-Aage. -Og Papa Nirut var den samme som før. Selv om jeg nå var blitt en ung mann, behandlet han meg med den samme gutteaktige entusiasme som før. Han ønsket meg velkommen til plattformen den søndag formiddagen 14.januar 1979. Jeg husker det levende. Jeg ble vist stor ære på grunn av den rollen mine foreldre hadde spilt i menigheten som gentlig han selv hadde lagt de apostoliske fundamenter for! Dette er Pappa Nirut i et nøtteskall, alltid ærer han Gud og mennesker!

Far for nasjonen

Gjenkoblet med Pappa NirutFra skjærtorsdag, påsken 2014 i Bangkok: General Anand ærer sin pastor Nirut med en erklæring fra regjeringen

Siden den gangen gikk Nirut videre i1990 for å starte et annet apostolisk verk, "Ruam Nimit" (Vision Full Gospel Church) i Bangkok, som har vokst til å bli et nasjonalt nettverk av 300 lokale menigheter og flerfoldige nasjonale virksomheter.

-Men aller viktigst er den rollen som Pappa Nirut selv har, sier Jan-Aage: -Fra hans enkle, landsens oppfostring i de fjellrike områder av det sentrale Thailand, der han 17 år gammel tok imot evangeliet gjennom finske pinsemisjonærer, er Pappa Nirut blitt en farsfigur for hele den kristne bevegelse i Thailand! Han tas vel imot av de øverste sekulær-buddhistiske lederne i nasjonen, tilogmed kongefamilien. I sin egen menighet disippelgjør han personlig flere av Thailands ledende generaler i militæret, akademikere, businessledere og folk fra underholdningsbransjen, uten å kompromisse på integriteten i evangeliet om Jesus Kristus! jeg er imponert og berørt av min Thai Pappa, sier Jan-Aage.

Det totale antallet thailandske kristne er under 1 million, inklusive nominelle og katolikker, og andelen av gjenfødte er godt under en halv million. I en befolning av 70 millioner er ikke det mye!

-Men min visjon er å se 10 prosent av mitt folk komme til Jesus i min levetid, sier 74 år gamle Pappa Nirut til Jan-Aage.

Pappa Nirut og Jan-Aage hadde ikke møttes på årevis inntil de denne uken er gjenkoblet i Norges fremste vekkelses- og misjonssenter, Sarons Dal, under ledelse av "rocke-evangelisten" Rune Edvardsen, som har en sterk visjon og nød for Thailand og det østlige Asia. Her har Pappa Nirut prekt, og Jan-Aage tolket - fra Thai til norsj, og de synes begge to å storkose seg!

-Min sønn Jan-Aage og hans kone vil nå hjelpe meg med virksomheten blant thailendere i Thailand og Europa, sier an lykkelig Pappa Nirut.

På plattformen sammen!