Nytt/Historisk/Profetisk tale gjennom Aftenposten

Profetisk tale gjennom Aftenposten

22. Februar 2018
Profetisk tale gjennom AftenpostenDette dobbeltside-oppslaget fra Aftenposten den 18. november 2002 er rammet inn og henger på veggen i Jan-Aage Torps kontor. (På kontoret er bildene i fullfarge etter som det er den opprinnelige papirutgaven som han har rammet inn.)

Om ettermiddagen den 18. november 2002 talte Gud til Jan-Aage Torp gjennom aftenutgaven av Aftenposten som ble levert som vanlig i familiens postkasse i Lillestrøm.

- Da jeg leste ingressen, slo teksten imot meg med guddommelig kraft, forteller Jan-Aage:

«I dag er hver femte innbygger i Oslo innvandrer.»

- Gud talte profetisk til meg gjennom denne teksten og sa:

- Du skal bygge opp en menighet som bringer sammen 100 folkeslag i hovedstaden!

- I 2005 kom vi igang, og i de neste 4 1/2 årene var det en rivende utvikling. På det meste hadde vi folk på gudstjenester fra 26 nasjoner samtidig. Vi fikk en forsmak på hva som en dag ville skje.

- Men da tragedien rammet min familie, tok jeg en lengre pause fordi fundamentene hadde vært for svake, forteller Jan-Aage Torp.

- I 2013 startet Aina & jeg Oslokirken på nytt, fortsetter han. - Vi visste at Oslo var blitt enda mer internasjonal, og den utviklingen blir stadig sterkere. I 2018 er faktisk hver fjerde innbygger i Oslo innvandrer, forteller Jan-Aage.

- Det har gått langsomt, men dét er veldig bra. Den beste veksten skjer langsomt. De ulike sesonger er veldig viktige for at frukten skal bli god og sunn.

- Etter at vi flyttet inn i Kapellet i Dronningens gate 23 i oktober, merker vi at tiden er kommet. Vi har fått en flott gruppe av etniske nordmenn, og en etter en legges folk til fra andre nasjoner. Det er viktig at det er en solid gruppe av etniske nordmenn i menigheten.

- Vi bygger «en norsk menighet for alle folkeslag». Ikke «en utenlandsk menighet i Norge».

- Den distinksjonen er avgjørende for at Oslokirken skal oppfylle Misjonsbefalingen i Oslo, understreker pastor Jan-Aage Torp. - Hvis det bare er noen få etniske nordmenn, vil menigheten oppleves som «fremmed». Vår erfaring er at også våre nye landsmenn ønsker å være norske, og de verdsetter å delta i en menighet som hjelper dem med integreringen, samtidig som vi feirer den rikdom som de bringer fra sine opprinnelige hjemland og kulturer.