Nytt/Historisk/«Dere har en moralsk autoritet som vi politikere normalt kan bare drømme om!»

«Dere har en moralsk autoritet som vi politikere normalt kan bare drømme om!»

07. Juni 2013
«Dere har en moralsk autoritet som vi politikere normalt kan bare drømme om!»Erik Solheim tar imot forbønn fra Duke Ajieh (Nigeria) og Victor del Valle (Filippinene) - begge ledere for voksende nettverk i Norge og Europa (foto: Tor H. Lanton)

20 forkynnere i Stor-Oslo tok imot Erik Solheim med åpne armer i den månedlige samlingen for 5-foldige tjenestegaver idag. Han ga en sterk utfrdring til å leve som Jesus i en verden av fattigdom, miljøutfordringer og konflikt. (Hør korte lydsnutter nederst på siden)

Bakgrunn om Solheim

Erik Solheim (født 1955 i Oslo) er den nye formannen for DAC (Development Assistance Committee), basert i Paris, Frankrike, under Organisasjonen for Økonomisk Samarbeid og Utvikling (OECD). Solheim er norsk politiker fra Sosialistisk Venstreparti (SV), og tjenestegjorde som stortingsrepresentant fra 1989 til 2001. I 2005 ble han utnevnt til statsråd for internasjonal utvikling, og i 2007 også statsråd for miljøvern, og han hadde begge oppgaver frem til 2012.Han har virket med hell som internasjonal diplomat og fredsmegler i flere av verdens konfliktsentra.

Solheim er kjent som bekjennende kristen, og er talsmann for å respektere religionens plass i samfunnet. I 2012 sa han i en religionsdebatt (ifølge avisen Vårt Land): "Jeg er bekymret for at kristendoms-kunnskapen er på drastisk retur i det norske samfunnet". Og videre: "Det er ikke julen som er kjernen i kristendommen, det er Jesu død på korset! Det er den viktigste begivenheten i verdens-historien!!" Han hevdet også: "I det 20. århundre var det en utbredt tanke at religionen ville dø ut i takt med vitenskapelig innsikt. Men det har vist seg at religionen, i alle samfunn, er utrolig tilpassingsdyktig".  "At Gud er tilbake ser vi blant annet i den amerikanske presidentvalgkampen. Der er det nesten umulig for amerikanske politikere å bli valgt, hvis de ikke tror". Ifølge Solheim ville verken Abraham Lincoln, Thomas Jefferson eller George Washington bestått en slik test idag: "I nær sagt alle landene hvor jeg er involvert, står tro helt sentralt. Vi har vanskelig for å forstå det i Norge, fordi vi er at av de mest sekulære samfunnene i verden. Riktig nok er mange i Norge medlemmer av et kirkesamfunn", understreker Solheim, men "for flere preger ikke troen hverdagen i stor grad".

Utfordret forkynnere

De månedlige samlinger for 5-foldige forkynnere i Stor-Oslo, med Aina & Jan-Aage Torp som vertskap, finner sted i det meget utradisjonelle miljøet i en lokal pub i Oslo sentrum.

Erik Solheim syntes å stortrives i disse omgivelser, både som pub, og som en samling av pinseforkynnere.

Solheim uttrykte stor respekt for den verdensvide pentekostale bevegelse og sa at "dere har en moralsk autoritet som vi politikere bare kan drømme om!"

På fredag utfordret Solheim de pentekostale-apostoliske tjenestegavene til å leve som Jesus. Han betonet kallet til å bekjempe fattigdom, beskytte klimaet og miljøet, og løse konflikt. Forkynnere som representerer verdens mest innflytelsesrike kristne bevegelser på alle kontinenter, tok imot utfordringene med stort alvor og overgivelse. Samtalene var livlige og åpenhjertige, og dekket enhver region i verden.

Hjertelig takk for en flott samling! Jan-Aage Torp og Erik Solheim i begeistret avskjed (foto: Tor H. Lanton)