Nytt/Historisk/En hyllest og minner etter Pastor Duke Ajieh

En hyllest og minner etter Pastor Duke Ajieh

26. August 2017
En hyllest og minner etter Pastor Duke AjiehPastor Duke Ajieh tjenestegjør i Oslokirken i 2013 (foto: Tor H. Lanton)

På onsdag 23. august ble min venn og bror i Kristus, Pastor Duke Ajieh, forfremmet til herligheten. Han hadde vært syk siden desember 2016.

En hyllest og minner etter Pastor Duke AjiehFlorence & Duke i 2014 (foto: Jan-Aage Torp)

Ujene Duke Ajieh ble født i Nigeria i 1956, og kom til Norge med Florence i slutten av 1990-årene.

En hyllest og minner etter Pastor Duke AjiehDen siste meldingen som Jan-Aage mottok fra Duke, noen få dager før ham døde.

I 2001 ble de første skrittene tatt for å etablere i Oslo en avdeling av verdens største pinsebevegelse, Redeemed Christian Church of God (RCCG), grunnlagt i Nigeria.

Under Duke Ajiehs lederskap vokste RCCG Norge til å bli sju lokale avdelinger, som hadde tilsyn av Pastor Duke fra hans base på RCCG i Holmlia, Oslo.

Duke Ajieh tjenestegjorde også som styremedlem i det ekspansive RCCG Europe.

Jeg ble kjent med Duke i 2001, og vi tjenestegjorde ofte i hverandres menigheter.

I 2005 ba Herren meg om å vaske hans føtter som en profetisk erklæring om hans lederskap i Kristi Kropp i Norge.

Som direktør for European Apostolic Leaders (EAL) siden 2013 har jeg tjenestegjort sammen med Duke Ajiehs pastor-kolleger i Polen, Tyskland, Romania, Bulgaria, Hellas, Italia, Spania, Frankrike, Belgia, Nederland, Storbritannia, Danmark, Sverige og Norge. Over alt ble Duke Ajieh aktet høyt som en sann Guds mann og en trofast kollega.

Duke Ajieh var min venn. Jeg kalte ham Duke, og han er den eneste afrikanske tjenestegave jeg kjenner som kalte meg ved mitt fornavn. Vi var ganske enkelt venner.

Da mitt liv falt i grus i 2007, var Duke der for meg. Han sto opp for meg da de fleste mennesker forlot.

Da Aina & jeg giftet oss i 2010, anerkjente og støttet Duke oss.

Da vi begynte å gjenoppbygge vår tjeneste i 2012, var Duke super-støttende. Han prekte for oss, og inviterte oss til RCCG.

Aina & jeg elsket Duke.

Nå fryder vi oss over at Duke er HJEMME. Vi sees "neste gang", bror!