Nytt/Historisk/Anne Torp forfremmet til herligheten!

Anne Torp forfremmet til herligheten!

11. Januar 2007
Anne Torp forfremmet til herligheten!Anne Torp som ung, enslig misjonær i Japan, cirka 1950.

Vår pastor Jan-Aage Torp skriver på sin blogg at hans mamma, misjonær Anne Torp, igår gikk hjem til Gud i en alder av nesten 85 år.

Igår, onsdag 10.januar 2007, ble min mamma forfremmet til Herligheten. Gratulerer, mamma! Du har stridd den gode strid, fullført løpet, og bevart troen. Takk for din kjærlighet, godhet, visdom og oppofrelse! Du vil for alltid være min helt! Jeg gleder meg med deg over at du er fremme, men jeg savner deg allerede.

Anne Torp (født Bakås) ble født 25.januar 1922 i et fattig hjem i Bø i Telemark. Hun var yngst i en søskenflokk på 14. Hun møtte tidlig Jesus som Frelser og la sitt liv 100 % i Hans hender. Etter å ha tatt utdanning som barnepleier dro hun i 1946 som pinsemisjonær til Kina. Men hun fikk bare 2 år der før Mao-Tse Tung kastet ut alle misjonærer. Etter en mellomstasjon på Taiwan i 1948 ble mamma omplassert til Japan der hun gjorde en stor innsats som menighetsplanter. Under ferie i Norge i 1953 traff hun den jevnaldrende misjonærkandidaten, Aage Torp, og de giftet seg. Etter å ha fått min herlige storesøster Liv-Ellinor 25.september 1954, dro den lille familien til Japan. 26.juni 1957 så jeg dagens lys. I 1962 flyttet vi til Thailand, der mamma og pappa arbeidet som pinsemisjonærer til 1971. I 1983 døde min elskede pappa, og mamma kom vel egentlig aldri over dette. Men hun viet resten av sitt liv til sine barn, og til de mange venner hun løftet opp og hjalp i livet. Hun etterlot seg min søster Liv-Ellinor og hennes tre skjønne ungdommer, Anne-Marie (24), Jan-Egil (22) og Sven-Olav (19), og Ann-Christins og mine seks likså skjønne barn, Steffen (nesten 26), Petter (23), Julie (21), Anders (18), Marie (15) og Christine (12). Mamma var stolt av sine 9 barnebarn!

Mamma var et stort menneske. Hennes største livsverk var barnehjemmet Happy Home i Thailand. Men det er tusenvis av mennesker i mange land som kan vitne om at hun ga dem håp og fremtid. Hun ga oss alle Jesus Kristus – rett og slett.

Mamma, takk! Du har nådd frem. På gjensyn!

Din hevngivne sønn,

Jan-Aage