Nytt/Historisk/Aftenposten korrigerer

Aftenposten korrigerer

02. Februar 2012
Aftenposten korrigererAftenposten trykker idag denne korrigeringen på sin lederside og i A-magasinet

I en uttalelse i sin seksjon for lederatikler og debatt igår trakk Aftenposten, som er Norges største avis, tilbake sine negative uttalelser om Oslokirken og pastor Jan-Aage Torp.

15.april 2011 brakte Aftenposten gjennom et åtte siders oppslag i A-Magasinet, og ved stort førstesideoppslag, et voldsomt angrep fra Anders Torp på hans far, pastor Jan-Aage Torp, og Oslokirken.

Torp meldte saken til Pressens Faglige Utvalg (PFU) for brudd på etiske og journalistiske prinsipper.

For noen dager siden tok Aftenpostens etikkredaktør kontakt med Torp og ba om en minnelig ordning der avisen ville korrigere oppslaget både ved en meddelelse i Aftenpostens hovedutgave og i A-Magasinet. Pastor Torp skulle også få publisert en kronikk i Aftenposten over fritt valgt tema.

Pastor Torp og Oslokirken er tilfreds med den minnelige ordningen.