Hva er en pinsevenn?

Hva er en pinsevenn?De opprinnelige pinsevenner praktiserte tungetale og Åndens manifestasjoner. (Illustrasjonsfoto)

Noen ganger forundres jeg over «pinsevenner» som i fullt alvor tar avstand fra pinsevekkelsens egentlige kjennemerker.

Jeg så det i tenårene da min barndoms misjonærfamilie vendte hjem til Norge: Midt i Filadelfiamenigheten i Oslo, som jeg elsket (og fortsatt elsker) av et helt hjerte, var det medlemmer i min generasjon som verken var åndsdøpt eller praktiserte Åndens manifestasjoner. Etter hvert er det idag endog blitt ledere som aldri har erfart Åndens dåp.

Hvordan er dette endog mulig?

Pinsevekkelsens største kirkesamfunn i Vesten, «Assemblies of God», har endog fastslått i sine vedtekter og læregrunnlag at alle kristne trenger å bli døpt i Ånden med tungetale som det åpenbare «tegn». Enhver leder må selvsagt ha erfart dette.

Men i en del pinsevenn-kretser skaper dette de dypeste konflikter og negative reaksjoner.

En del av disse er i vår tid blant de fremste kritikere av Jan Hanvold, TV Visjon Norge, Svein-Magne Pedersen, Oslokirken.... Sannheten er nok at de ikke er «pinsevenner» i ordets egentlige betydning.

Men det er håp om å oppleve Åndens liv for den som ydmyker seg og ber Gud av et rent hjerte.