Nytt/Overtramp fra NRK og Olavsfestdagene

Overtramp fra NRK og Olavsfestdagene

07. August 2020
Overtramp fra NRK og Olavsfestdagene

På mandag oppdaget jeg at Olavsfest i Trondheim ved Nidarosdomen hadde gjennomført et debattmøte («Vestfrontmøtet») der debattleder Håkon Haugsbø i direktesending på NRK P2 åpnet med å si:

«Idag snakker vi om å bryte ut av strenge kristne miljø».

Jeg kontaktet straks på mandag NRKs kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, som jeg oppfatter som en fair mann som forsøker å holde de mange programledere i statskanalen innenfor mediaetikken.

Ofte er jeg blitt maltraktert i NRK, men under Eriksens tid er dette blitt forsøkt rettet opp. Dessverre er skaden likevel oftest allerede skjedd når et ensidig program er blitt sendt, så et tilsvar i etterkant er noe som venstrevridde programledere innkalkulerer i sine ideologisk-motiverte antikarismatiske programprosjekter.

I programmet på søndag var det imidlertid enda en dimensjon som gjør mediaovergrepet dobbelt alvorlig, nemlig at Olavsfestdagene, som hører hjemme i Den norske kirke, knyttet direkte til Nidarosdomen, og med Kirkens Preses Olav Fykse Tveit i programmet, er medansvarlige for debattmøtet sammen med statskanalen.

Foreløpig har jeg bare orientert Olavsfest-direktør Petter Myhr per email om min reaksjon overfor NRK, men åpenbart er «festens arrangør» like ansvarlig.

NRK P2s kanalsjef Ole Jan Larsen prøvde seg på en kjapp en overfor meg på tirsdag der jeg først ikke engang skulle få gi mitt tilsvar. To timer etterpå, før jeg hadde svart, hadde han trolig selv tenkt seg om (eller fått instrukser), og da «tilbød» han meg å skrive et innlegg på NRK Ytring.

Men jeg kjenner både mediaetikken og straffeloven, så jeg presenterte et entydig forslag til løsning, som på torsdag ble 100 prosent godtatt av NRK.

Håkon Haugsbø skal intervjue meg, og intervjuet sendes onsdag 12. august mellom kl 13:00 og 14:00 i Verdibørsen i NRK P2.

Hva skal intervjuet inneholde?

Selvsagt står Haugsbø fritt til å spørre meg om hva som helst.

Men intervju-avtalen fordrer at han må først og fremst oppfylle NRKs forpliktelser som er å la meg imøtegå «utilbørlige, uriktige og alvorlige anklager» imot Oslokirken og meg selv.

Det er altså ikke jeg som har satt disse krevende og ubehagelige spørsmål på dagsorden. Dette er det NRK og Olavsfestdagene som har begått, og som lar seg bruke som mikrofonstativ, med en bevisst ensidig skildring, uten motstemmer, og uten å invitere meg til samtidig imøtegåelse under selve debatten. Spesialintervjuet med meg kommer derfor beklageligvis 10 dager for sent.

Jeg er vel forberedt. Tidligere har jeg i lignende tilsvar vært vag, fordi jeg vil ikke ramme noen. Men når fantasi og bløff pakkes inn i halvsannheter for å ramme Oslokirken og meg, da er grensen overskredet.

Mens to andre paneldeltagere fra en annen religion snakket om sine minner, meninger og pårørende, uten å identifisere verken foreldre eller navn på menighet, ble Pastor Jan-Aage Torp og Oslokirken direkte og gjentatte ganger identifisert.

Her har NRK og Olavsfestdagene grunn til å beklage og rydde opp.