Nytt/Historisk/Zoologen og pastoren på Blindern

Zoologen og pastoren på Blindern

25. Oktober 2006
Zoologen og pastoren på BlindernDisse apene er blant dem som blir diskutert når Torp og Bøckmann møtes til debatt. (Foto: Ketil Randen).

(Gaysir) Det blir garantert livlig når pastor Jan-Aage Torp og leder for homodyr-utstillingen Petter Bøckmann møtes til debatt om homofile dyr.

Høstens kanskje livligste debatt finner sted fredag 27. oktober i Blindernkjelleren og er åpen for alle interesserte.

Det er realistforeningen ved Universitetet i Oslo som har ført pastoren og zoologen sammen til debatt.

- Kan dyr være homofile? Er det i så fall et problem? Hvilke arter er det snakk om og er homofile dyr et utbredt fenomen i dyreriket?

- Er seksuell legning arvelig, hvordan sprer slike gener seg i så fall? Eller er det snakk om et kulturelt fenomen? Kan i så fall dyr ha kultur?

Dette er blant spørsmålene arrangørene stiller de to debatantene som helt sikkert vil ha et ulikt utgangspunkt for sine svar.

Blant annet beklaget Jan-Åge Torp at skattebetalernes penger skal legitimere homoseksualitet da utstillinen om homofile dyr åpnet i Zoologisk museum i Oslo tidligere denne måneden.

Realistforeningen vil også ha svar på om homofile dyr skal bli en del av naturfagspensum i grunnskolen, eller om skattepengene heller skal brukes på å helbrede de homofile dyrene?

I panelet: Petter Bøckman, zoolog og initiativtaker til utstillingen "Mot naturens orden" og Jan-Aage Torp, pastor i pinsemenigheten Oslokirken.

Sted: Blindernkjellern (fysikkbygget), Universitetet i Oslo

Tid: Fredag 27. oktober klokken 1900.