Nytt/Historisk/Et svar til Olavsfestdagene

Et svar til Olavsfestdagene

31. August 2020

Vi offentliggjør idag nedenstående videosvar:

Det er idag 29 dager siden Stiftelsen Olavsfest gjennomførte sitt Vestfrontmøte den 2. august ved Nidarosdomen med ensidig kommunikasjonshenrettelse av Oslokirken som menighet, og meg som pastor og medmenneske, uten at jeg var til stede og fikk imøtegå og nyansere.

Etter 29 dager er det fortsatt ikke gjort den minste innsats av Stiftelsen Olavsfest for å offentliggjøre svaret fra meg, og de har heller ikke uttrykt en beklagelse.

Jeg kontaktet NRKs kringkastingssjef mandag 3. august, og han tilbød meg raskt et tilsvar på den samme medieplattform der NRK direktesendte Vestfrontmøtet, nemlig på NRK Radio P2. Det ble et greit åtte minutter langt tilsvar som rettet opp noen av de åpenbare medieetiske brudd som ble begått ved at NRK direktesendte en slik ensidig karakterhenrettelse av en navngitt menighet og pastor. NRK viste også ansvar ved å knytte mitt lyd-tilsvar til lyd-gjengivelsen av Vestfrontmøtet.

Men det var Stiftelsen Olavsfest som var ansvarlig for møtets innhold, tema, personvalg og gjennomføring. NRK formidlet kun lyden på radio.

Derfor kontaktet jeg Olavsfests direktør Petter Myhr allerede den 3. august pr email.

Den 20. august hadde vi et møte i Oslo der vi samtalte kort om det angjeldende Vestfrontmøtet ved Nidarosdomen.

I mellomtiden hadde Olavsfest i tillegg lagt ut en full videogjengivelse av Vestfrontmøtet, slik at møtet ikke bare ville ligge tilgjengelig for all fremtid på nrk.no, men på olavsfest.no som video.

Jeg ga Stiftelsen Olavsfest frist inntil onsdag 26. august kl 23:59 med å offentliggjøre vårt videosvar på sin nettside olavsfest.no, knyttet direkte og synlig til den timelange videogjengivelsen.

Etter mitt skjønn bryter Olavsfests bevisste unnlatelser med de verdier som den verdensvide og norske kristne kirke står for. Endog Martin Luther fikk forklare seg overfor maktfora før eventuelle dommer ble felt. Men i Norges kirkelige miljø i 2020 tillates kommunikasjonshenrettelse av en menighet, en pastor og et medmenneske, og det skyldes ene og alene de ledere som lar det skje.

Vi offentliggjør derfor idag dette videosvaret.

Vi overlater Stiftelsen Olavsfest og dets eiere til Herren.