Kryssilden/Det liberale kirkeskipet synker - men den troende kirke går så det suser!

Det liberale kirkeskipet synker - men den troende kirke går så det suser!

10. Desember 2021
Det liberale kirkeskipet synker - men den troende kirke går så det suser!

Siden Oslokirken så smått gjenoppsto sommeren 2013, har utviklingen gått langsomt - men det har gått fremover.

Den viktigste årsak til fremskrittene er vår forpliktelse på Bibelens Jesus som den eneste veien til Gud. Han er Veien, Sannheten og Livet. Vi tror at hele Bibelen er Guds autoritative ord.

Siden 2013 har vi basert vårt gudstjenestelige fellesskap på nattverden. Det er her vi møter den korsfestede og oppstandne Kristus.

Gudstjenesten og menighetens helhetlige liv er preget av Ordets forkynnelse, bønnen og nærfelleskapet.

Vi er ikke en saks-menighet som samles på grunnlag av prosjekter, media, barnevernkampen osv. Vi er en menighet - Jesu Kristi Kropp!

Et synkende kirkeskip

Men den kristne kirke i Norge er i krise. Da tenker jeg på de liberale, statsfinansierte kirker som ikke tror på Bibelen som Guds autoritative ord  og Jesus som den eneste veien til Gud.

Den norske Kirke (tidligere «statskirken») er et synkende kirkeskip, sa den pensjonerte presten Knut Sand Bakken til NRK tidligere i år.

Det er bemerkelsesverdig at nettopp Bakken sier dette, fordi han har viet store deler av sitt presteliv til å rive ned tilliten til Bibelen som Guds autoritative ord. Det han har sådd, høster hans «kirke» i disse dager.

Fra høystatus til lavstatus

NRK fortalte i år at Den norske Kirke sliter med rekrutteringen, og pensjonerte prester må tilbake i jobb for at begravelser kan holdes. Trolig vil det mangle 200 prester om tre år.

Bakken sa til NRK at litt av grunnen til at så få utdanner seg til prest, er at yrket har fått et statusskifte.

– Det har gått fra høystatus til lavstatus. Den tiden hvor man så opp til presten, er forbi, konstaterte Knut Sand Bakken.

Troende pastorer øker i anseelse

I motsetning til presten Bakkens dystre opplevelse, ser vi derimot en helt annen trend, nemlig at pastorgjerningen møter større respekt enn noen sinne.

Selv har jeg aldri hatt så mange og åpne dører som idag!

Folk i Norge og internasjonalt vil nemlig assosieres med en troende pastor - ikke en liberal ordgyter uten bibelsk substans.

Tro meg: Den beste tiden for bibeltroende kirker ligger foran oss!

Det liberale kirkeskipet synker - men den troende kirke går så det suser!