Historien om et barnehjem

Det hele begynte i 1964 da misjonær Anne Torp våknet tidlig en morgen i sitt Bangkok-hjem og fant en baby på omlag fem dager i en plastikkbag på dørstokken....

Historien om et barnehjemAage & Anne Torp med "Thik", det første barnet ved Happy HomeØyeblikkelig visste Anne & Aage Torp at dette var fra Herren, som hadde talt til dem gjennom en tid om å begynne et barnehjem for thai-barn.

Deres to barn, Liv-Ellinor var ni, Jan-Aage seks, gjensvarte jublende. Dette var gøy! "Vårt hjem er nå et barnehjem!"

Etter fem-seks måneder vokste antallet barnehjemsbarn til seks, og tiden var kommet til å finne en separat bygning. Anne fant en kvinne på Thonburi-siden av Bangkok med virkelig kjærlighet til barn, og som også var et overgitt medlem av Free Christian Mission FCM Church som Aage & Anne hadde grunnlagt i Thonburi. Hennes navn var Jampi, og sammen med sin mann Thongyoi tilbød hun sitt hjem som det første "Christian Children´s Happy Home".

Frem til 1970 vokste barnehjemmet til omlag 60 barn fra hele Thailand.

Nå var tiden kommet for ny utvikling. Den kinesiske misjonæren fra Singapore, fru Rosalin Lim, og hennes mann, Rev. John Lim, tok imot kallet til  å overta.

En ny bygning ble satt opp i Donmuang-området i Bangkok, og antallet barn vokste til 70.

Fra begynnelsen var Happy Home et internasjonalt prosjekt, selv om de fleste givere var fra Norge, og flere medlemmer av diplomatkorpset og business-miljøet  i Bangkok var aktivt involvert.

Anne & Aage Torp med sine barn forlot Thailand i 1971, men fortsatte å være lidenskapelig engasjert inntil deres død. Aage døde i 1983, Anne i 2007.

De norske misjonærer i Thailand, Anna Kristensen og Martha Mjøs, var aktivt involvert på barnehjemmet siden begynnelsen i 1963, og Anna ble daglig leder i 1993, da fru Rosalin Lim flyttet til USA, men fortsatte i en aktiv rolle fra utlandet.

Siden 1998 ble Jan-Aage, sønn av grunnleggerne, nå pastor i Norge, aktivt involvert på barnehjemmet, og arrangerte leirer hvert år i Thailand, godt hjulpet av å kunne snakke flytende thai. Siden 1998 har han hatt rollen som komiteformann for Christian Children´s Happy Home.

Ledelsen for hjemmet ble overlatt til fru Namjit, en datter av Lims, i 2006 da Anna Kristensen forlot Thailand for godt på grunn av høy alder og svak helse.

Siden 1971 har Happy Home vært eiet og under åndelig vern av Bethel Baptist Church i Bangkok, en kinesisk-thai menighet, grunnlagt av Rev. John Lim. I flere år har herr Peter Lim, en sønn av John & Rosalin, vært leg-leder for Bethel i Bangkok.

Fra 2007 har Happy Home vært nedskalert til bare en håndfull unge mennesker som aktivt utdanner seg. Jan-Aage & Aina Torp tar aktivt del i den åndelige utvikling og fostring av hundrevis av unge mennesker som har vokst opp på Happy Home, og som idag bor og blomstrer over hele Thailand.

Sammen med Bethel Baptist Church i Bangkok er Oslokirken involvert i et aktivt søk etter velegnet, ungt lederskap for Happy Home i fremtiden. Hjelp oss å be for denne betydningsfulle satsingen!